Kilépőpapírok 2024-től – ha megszűnik a munkaviszonyod?

Amikor megszűnik egy munkaviszony, sokakban az első kérdés az: „Mikor kapom meg a kilépőpapírjaimat?” Jó hír: 2024-től ezek már egy kicsit egyszerűbbek lettek – de csak egy kicsit.

Mi az a „kilépőpapír”?

A köznyelvben a „kilépőpapír” több dokumentum gyűjtőneve, amit a munkáltatónak kötelező kiadnia a munkaviszony megszűnésekor. Ezek közé tartoznak például:

  • Foglalkoztatási igazolás (2024-től egységesített)

  • Jövedelemigazolás

  • TB-kiskönyv visszaadása (ha van)

  • Munkabér és járandóságok kifizetése

  • Adó- és járulékigazolás

  • Magánnyugdíjpénztári tagdíjak igazolása (ha releváns)

Határidők: mikorra kell mindezt megkapnod?

A Munka Törvénykönyve szerint:

  • Felmondás esetén: legkésőbb az utolsó munkában töltött napot követő 5. munkanapon belül

  • Egyéb megszűnés esetén (pl. közös megegyezés): legkésőbb a munkaviszony megszűnését követő 5. munkanapon belül

Eddigre kell:

  • kifizetni az utolsó havi bért, ki nem vett szabadságot, végkielégítést (ha jár)

  • kiadni a foglalkoztatási igazolást és egyéb dokumentumokat

2024: Jött az egységesített foglalkoztatási igazolás

  1. január 1-jétől bevezetésre került az egységes foglalkoztatási igazolás, amely kiváltja az eddigi külön dokumentumokat (pl. álláskeresési járadékhoz kiadott igazolás, szülői szabadság igazolása stb.). Ezt minden munkáltatónak kötelező kiállítania a munkaviszony megszűnésekor.

Tartalmazza:

  • munkáltató és munkavállaló adatait

  • munkaviszony kezdete és vége

  • munkakör

  • béradatok, TB-információk, igazolt szabadság stb.

Mi a helyzet a TB-kiskönyvvel?

A 217/1997. Kormányrendelet értelmében:

  • a munkavállaló köteles a biztosítási jogviszony létesítésekor átadni a TB-kiskönyvét a munkáltatónak

  • a munkáltatónak a megszűnéskor ezt kitöltve vissza kell adnia

Bár sok információ már benne van az új foglalkoztatási igazolásban is, a TB-kiskönyv formálisan még nem lett kivezetve. Tehát ha van, kezelni kell.

Különleges jogviszonyok: mikor nem kell „kilépőpapírt” adni?

  • Egyszerűsített foglalkoztatás (pl. alkalmi munka): nem kell kiadni az új típusú foglalkoztatási igazolást

  • Nevelőszülői foglalkoztatás: csak akkor kell, ha a nevelőszülő álláskeresési járadékot igényel

  • Megbízási szerződés: külön jövedelem- és járulékigazolást kell adni, de nem klasszikus „kilépőpapírt”

Extra infó: mit kell kiadni megbízási jogviszony esetén?

A társadalombiztosítási törvény (Tbj.) szerint, ha a megbízási jogviszony biztosítással járt, akkor a foglalkoztatónak a következő év január 31-ig ki kell adnia igazolást:

  • a biztosítási idő kezdetéről és végéről

  • levont járulékok összegéről

  • családi járulékkedvezményről

Ha a jogviszony év közben megszűnik, akkor ez az igazolás soron kívül jár.


Összefoglalás: Ezeket KELL kézhez kapnod kilépéskor

  1. Foglalkoztatási igazolás (egységesített)

  2. Jövedelemigazolás és TB-igazolások

  3. TB-kiskönyv (kitöltve, ha van)

  4. Munkabér, ki nem vett szabadság, végkielégítés (ha jár)

  5. Egyéb: adóigazolások, nyugdíjpénztári papírok stb.


Ha a munkáltató ezeket nem adja ki határidőre, jogi úton is érvényesíthető az igény. És ha nem vagy biztos benne, hogy mindent megkaptál-e, érdemes egy pipálható ellenőrzőlistát vezetni kilépéskor.

TÁRCSÁZOM