Hétfőn indul – azaz ma – az első adategyeztetési felhívások kiküldése a NAV részéről, melyben az érintett cégeket arra kérik, hogy 15 napon belül orvosolják a feltárt hibákat.
Elektronikus eljárás
Az adóhatóság közleménye szerint idén már elindulhat az adategyeztetési eljárás, melynek teljes folyamata elektronikusan, az Ügyfélportálon keresztül zajlik. Ennek segítségével az online számla- és pénztárgépadatok, valamint az áfabevallásokban szereplő értékesítési számadatok közötti eltérések gyorsan és egyszerűen tisztázhatók.
Kockázatelemzés és kiválasztás
A NAV kockázatelemzői elsősorban azokra a vállalkozásokra koncentráltak, ahol az online forgalom jelentősen meghaladja az áfabevallásban feltüntetett értékesítési adatokat. Mivel az adategyeztetés egy eddig nem tapasztalt, nemzetközileg példátlan eljárás, az első felhívásokat csak egy szűk, kiválasztott csoport kapja meg.
Adateltérés tisztázása
Az érintett cégek az Ügyfélportálon elérhető felületen néhány kérdésre adott válaszaikkal tisztázhatják az eltérést. Megjelölhetik például, hogy a hibát már javították, önellenőrzést nyújtottak be, vagy azt állítják, hogy a feltárt hiba nem áll fenn.
Szankciók és bírságok
Az új eljárás során a NAV partnerként viszonyul az adózókhoz, ugyanis először ők kapnak lehetőséget arra, hogy elmagyarázzák a feltárt problémát és kijavítsák azt. Csak abban az esetben lépnek szankciós intézkedésre, ha a felhívásra 15 napon belül nem érkezik reakció. Ilyenkor a bírság összege alap esetben 300 ezer forint, míg a korábban többször mulasztó, magas kockázatú cégeknél 390 ezer forintra emelkedik. Amennyiben a hibák kijavítása elmarad, további revíziós eljárás is indulhat, ezért kiemelten fontos, hogy minden érintett időben éljen a lehetőséggel.
Jövőbeni eljárások
Azokra a cégekre is felhívják a figyelmet, akik esetleg most nem kapnak közvetlen értesítést, de tudomásuk van arról, hogy érintettek lehetnek. Az első egyeztetések tapasztalatai alapján a későbbiekben is folytatódni fognak az online adatok és az áfabevallások közötti eltérések tisztázására irányuló eljárások.
A NAV céljai
A NAV egyik alapvető célja a tisztességes adózók és a költségvetési bevételek védelme. Ennek érdekében a hivatal minden eszközt bevet annak érdekében, hogy kiszűrje a csalárd, szabályokat kijátszó, online adatokkal manipuláló vállalkozásokat, miközben a szabályszerűen működő adózókat a lehető legkevesebb terheléssel érinti az új adategyeztetési rendszer.