– ne legyen „eltiltva” (tag(ok) és ügyvezető)
A cégalapítás, illetve a
cégmódosítás elsődleges feltétele az, hogy a cégalapításban
tagként, vagy
vezető tisztségviselőként részt vevő, valamint részt venni kívánó személyek
ne álljanak eltiltás vagy összeférhetetlenség hatálya alatt.
A cégbíróságon eltiltás alatt található személyek adatbázisában itt kereshet. Eltiltás hatálya alatt áll továbbá például, akit bűncselekmény elkövetése miatt szabadságvesztés büntetésre ítéltek a jogkövetkezmények alóli mentesítésig. Az is, aki cégét kényszertörléssel szüntették meg, például azért, mert a társaság bejelentett székhelyén nem volt elérhető. Jelentős, legalább
5 millió Ft összegű adótartozás felhalmozása és annak behajthatatlansága ugyancsak eltiltási ok. Az összeférhetetlenség pedig azt jelenti, hogy bizonyos foglalkozást űző, vagy tisztséget betöltő személyek nem lehet cégben tagok, vagy vezető tisztségviselők, például bírák, köztisztviselők. A fentebb említett cégbírósági adatbázison túl kérhet a NAV-tól igazolást arról, hogy tud „céget alapítani” – azaz nem áll adóregisztrációban fent akadály. Az igazolást a könyvelőn keresztül a 24TADRI nyomtatványon keresztül teheti meg. Ha ezek rendben vannak, és nem volt büntetve akkor szinte biztosan tud céget alapítani.
– személyes okmányok
Ha a céget alapító, vagy módosító személyek és vezető tisztségviselők legjobb tudomásuk szerint nem állnak eltiltás vagy összeférhetetlenség hatálya alatt, valamennyiüknek meg kell jelenniük ügyvéd előtt, és be kell mutatniuk részére az érvényes
személyi igazolványukat,
lakcímkártyájukat és az
adóazonosító jelüket tartalmazó plasztikkártyájukat. A
személyi igazolványt az ugyancsak érvényes fényképes
vezetői engedély és az
útlevél pótolhatja. Az eljáró ügyvéd(ek) a jogügyletek biztonsága érdekében elektronikus úton köteles meggyőződni a bemutatott okmányok érvényességéről, és ha valamely okmány érvénytelensége derül ki, a létesítő, illetőleg módosító, valamint az egyidejűleg kiállított egyéb okiratokat nem ellenjegyzi. Megjegyezzük, hogy ilyen esetekben sokszor csak az okmányirodákban rendszerint néhány kattintással elhárítható orvosolható problémákról, hibákról van szó.
– jogszerű székhely
Egy cégnek feltétlenül rendelkeznie
kell székhellyel, melynek jogszerű használatáról szóló
ügyvezetői nyilatkozatot az eljáró ügyvédnek be kell csatolnia a cégbírósághoz. Az ügyvéd előtt a székhelyhasználat jogszerűségét viszont igazolni kell, vagyis be kell mutatni részére az ingatlan tulajdonosa és amennyiben van, haszonélvezője által tanúk előtt aláírt székhelyhasználati hozzájáruló nyilatkozatot. Az eljáró ügyvéd a székhelyhasználat jogszerűségének ellenőrzése érdekében minden esetben lekéri az ún. TAKARNET-rendszerről az ingatlan tulajdoni lapját. Az itt leírtak természetesen nemcsak a
székhelyre, hanem a telephelyre, fióktelepre és a központi ügyintézés helyére is vonatkoznak. Amennyiben nem rendelkezik székhellyel valamiért, igénybe veheti kedvező árú székhelyszolgáltatásunkat is